Immár több, mint két éve, hogy megvettük a kis Yamaha YBR 125-öst, ami a családból többünknek is sok örömteli órát szerzett. Dávid örömmotorozásra, rövidebb kiruccanásokra használta, Kati hosszabb túrára is eljött vele, én pedig tavasztól õszig szinte minden nap ezzel jártam munkába. Sõt, a tavalyi tatai túrát is ezzel a motorral abszolváltam. Nagyon meg voltunk vele elégedve: elfogadható menetteljesítmények, olcsó fenntarthatóság, megbízható üzemelés, a tartósság ígérete és baráti (2,5 l/100 km) fogyasztás.
Ám tavaly júniusban Dávidot, miközben a kis Yamahával indult volna útra, még itt, a faluban elütötte egy figyelmetlen autós. A baleset következtében Dávid csak könnyebben sérült, viszont a motor eleje és jobb oldala összetört.
Sajnos - a mai magyar közállapotokra jellemzõen - az ügy még nem zárult le, mivel a károkozó folyamatosan megfellebbezte az õt elmarasztaló határozatokat, így a biztosító sem fizet. A motor javítása a hivatalos Yamaha márkaszervizben egyébként annyiba került volna, hogy a biztosító gazdasági totálkárra vette fel. A gép pedig tavaly nyár óta a szerviz udvarán pihent - egészen a hét elejéig. A kárfelvétel után a "roncsot" el akartam adni, de ezt sem tudtam megtenni az ügy lezárultáig, ezért úgy döntöttem, hogy hazahozom, és itthon, saját kezûleg megjavítom. Pont jól jön most Dávidnak, mire befejezem talán a jó idõ is megérkezik, és a motorral tud majd dolgozni járni - benzintakarékos és élvezetes is lesz egyben!
Szóval a kis Ybrahim újra a garázsban lakik és szabad óráimban nekiálltam megjavítani. Úgy döntöttem, hogy a lehetõ "legköltséghatékonyabban" fogom megoldani. Amit lehet, azt javítok, ami nem nagyon sérült az megmarad és tényleg csak azt cserélem ki rajta, amit muszáj. A fényezett részek közül csak az elülsõ sárvédõ jobb oldala karcolódott és a tank jobb oldalán lett egy pici horpadás, valamint két mélyebb karc. A fényezést tehát itthoni javítással is megoldhatom.
A javítás legnagyobb tételének a fényszóró cseréje ígérkezett. Az eredeti pozdorjává tört, és a hozzá való gyári lámpa 24.100.- forintba kerül, ezért valami olcsóbb megoldás után néztem.
Szent barátom (akinek segítségét itt is megköszönöm) tudott volna szerezni egy bontott darabot nyolcezerért, de aztán eszembe jutott, hogy a Keeway-nek van egy hasonló naked bike-ja, ahhoz talán olcsóbb a lámpa. Nosza, fel a weboldalukra, majd telefon az alkatrészeseknek - és lám, valóban így van: a komplett darab mindössze 6.800.- forint! Sõt, miután megérkezett a csomag, örömmel láttam, hogy még jobbnak, masszívabbnak is tûnik az eredetinél. A mérete valamint a belevaló izzó (35/35W) pedig gyakorlatilag egyezik a gyári lámpáéval. Ez a felszerelhetõség, illetve a kis teljesítményû generátor miatt fontos.
A törött jobb elsõ indexbúra pótlása 3.250.- forintomba fájt volna (horror ár egy kínai gyártású mûanyagdarabért!!!), ezért inkább a balesetkor gondosan összegyûjtött, majd azóta is megõrzött darabokból összepillanatragasztóztam az eredetit és azt szereltem fel. Amíg kitart, nem veszek újat.
A felsõ villahídról a baleset következtében letört az öntvénynek az a része, ami (a párjával) a mûszereket tartja. Az új árát el lehet képzelni, ha a bontott lett volna ötezer. Ezért itt is barkácsolni kezdtem. Az öntvény mindkét részét két helyen megfúrtam, majd két darab acélszöggel és fémragasztóval összecsapoltam és -ragasztottam a darabokat, majd fekete javítófestékkel lekentem.
Nagy terhet nem kell tartania, a két mûszert pedig megbírja majd.
A balesetben eltört a jobb oldali kormányvégdugó, ami egy krómozott mûanyag öntvény (olyan, mint egy mûanyag pezsgõsdugó lekrómozva). Ebbõl egy gyári darab 1.020.- forint (az elõállítási költsége mintegy 100.- forint lehet talán...). Ezért ennek helyére még a lámpával együtt megrendeltem a Keeway-tõl egy pár fém kormányvégsúlyt. Ezek darabja 803.- forint volt. Miután megérkeztek, és kézbe vettem õket, úgy döntöttem, hogy a Vulcanra is rendelek egy párat, mert annyira jó minõségûek és jól néznek ki - ehhez képest nevetséges az áruk. Az alábbi két képen bal oldalon a Keeway-féle, jobb oldalon az eredeti Yamaha darab látható. Érdekes módon mindkettõ "Made in China", mégis a gagyibb kerül többe - mert az _Yamaha_ pótalkatrész. Furcsa ez a világ, no de mindegy...
Felszerelve is nagyon jól néz ki, sokat dob a motor optikáján! :-) A markolatgumit (ami valójában nem gumi, hanem mûanyag) pedig forrasztópákával meghegesztettem. A heg ugyan meglátszik, de funkcionálisan tökéletes. (Itt már csak "sportból" spóroltam meg a gyári darab 730.- forintos árát.)
Szép lassan összeállt a motor frontrésze: felszereltem a lámpát a kiegyengetett lámpatartó konzolokra, majd feltettem a mûszeregységet (aminek a lemez tartókonzolját szintén ki kellett egyengetni), a javított öntvényre. Visszakötöttem az elektromosságot, helyére tettem a feltöltött akkut: és minden szépen mûködött!
A jobb oldali fertályon a kissé karcos kipufogót nem bántottam: a sérülés egyrészt alul van, nem is nagyon látszik, másrészt egy "melósmotoron" ez nem lehet gond. A lábfékpedál azonban csúnyán görbült, ezt mindenképpen javítani kellett (bár lett volna bontott darab kétezerért). Mivel a krómozás úgyis sérült, ezért nem nagyon voltam szívbajos: betettem az egészet a cserépkályhába és vörös izzásig hevítettem. Utána helyrekovácsoltam, közben nosztalgiával gondoltam arra az idõre, amikor még lovaink voltak és a patkóikat alakítottam hasonlóan (magam körmöltem és patkoltam õket). Kis matt fekete festékspré (kihûlés után persze!), majd vissza a helyére. Az elszakadt lábtartógumit (gyári darab 1.750.- forint) Palmatex és egy mûanyag rögzítõbilincs segítségével tettem a helyére - szódával ez is elmegy...
Most még töltöm az akksit, mert összeszerelés után az indítási procedúra eléggé lemerítette ismét. Nagyon nehezen indult be. Egyrészt, mivel karburátoros modell, nem nagyon szereti a hideget (régebben is gondos indítási protokollja volt), másrészt a benne lévõ benzinnek sem tett jót a nyolc hónapos kényszerpihenõ, olyan szaga volt, mint a terpentinnek.
Most már csak arra várok, hogy jöjjön a melegebb idõ, hogy az elsõ próbautat megtehessem! Utána pedig Dávid veszi át és használja majd - remélem sokáig, gond és balesetmentesen!