Tegnap egyéb okokból meglátogattam a faluban lakó ismerõsömet, aki egyébiránt motorkerékpár szerelõ. Amikor betoppantam a kertbe, igencsak meglepõdtem: egy viszonylag kis méretû chopper állt az udvaron. Amikor alaposabban megnéztem, akkor vettem észre, hogy nem mindennapi motorral van dolgom: ez egy Harley-Davidson WLA! Ráadásul nem is mai gyerek, hiszen - a tulajdonos elmondása szerint - 1948-ban gördült le a futószalagról a Wisconsin állambeli Milwaukeeban!
Ami a legjobban meglepett, hogy milyen alacsony, szinte már pici vas például az én Vulcanomhoz képest. Viszont súlya az megközelítõleg ugyan annyi, ahogy a fényképezéshez való tologatás közben tapasztalhattuk.
Sok részletén látszik, hogy nem eredeti, de még így is magával ragadóan hangulatos motor.
Az öntöttvas blokk a gyári szlengben a Flathead névre hallgat. Lökettérfogata 45 köbhüvelyk, azaz megközelítõen 750 köbcentiméter. Indítása - természetesen - egy férfias berúgópedállal történhet. A szekunder hajtást lánc végzi.
A gyári táblán felhívják a figyelmünket arra, hogy csak eredeti H.D. gyújtógyertyát használjunk, illetve a különbözõ hõmérsékleti viszonyok között ajánlott motorolajokról tájékoztatják a tulajdonost.
Gyaníthatóan sem a fényezés, sem a tankfelirat nem eredeti. Sõt, ezt vehetjük biztosnak is. :-)
Érdekes módon ezen a motoron a kuplungot a bal oldali pedál mûködteti, míg a sebességváltást a tank bal oldalán elhelyezett karral kell végezni. A motor egyébként három sebességes.
A fém fékcsövek sem egyidõsek a motorral.
A nyitott szíjhajtást legalább felülrõl védi egy lemez, így kisebb az esélye annak, hogy az óvatlan motoros gatyáját letépje a szíj.
Akkoriban, amikor ez a motor készült, még nem voltak divatban az úthenger-szélességû hátsó gumik. Bár - gondolom - a fejletlenebb gyártástechnológia miatt nem is nagyon tudtak volna legyártani mondjuk egy 240-es gumihengert.
A jellegzetes Tombstone hátsó lámpa is büszkén hirdeti: Harley-Davidson! Persze az E-szabványnak még nyoma sincs! :-)
A sebességmérõ 120-ig van kalibrálva. Gyanítom, hogy ez nem mérföld/óra... A tank bal oldalán a benzint, jobb oldalán az olajat kell betölteni!
Bár a motor így is érdekes és egyedi, szerintem azért lenne még mit alakítani rajta, hogy egységesebb stílusú, esztétikailag is ütõsebb darabot faragjon belõle a boldog tulajdonos. Sok sikert kívánok hozzá!